22 Şubat 2019 Cuma

Bir Ekşi Maya Hikayesi



Ekmek ekmek ekmek..
Ne çok ekmek fotoğrafı ekleyip ne çok cümle kuramamışım!

Hoş hala cümle kurabilecek kıvamda da hissedemiyorum kendimi ama ekmek yaparken insanın da piştiğini billiyor olmayı demezsem olmazdı.
Aslında ne yapıyorsak onu ehilleştirirken kendimiz de kıvam alıyoruz.Yürüyüş yapmaya başladığınızda olan hızla sonraki zamanlar aynı olmaz.Tecrübeler,zaman içinde zenginleşir ve daha fazla tecrübe ile insanı kimi zaman işin öğreticisi kıvamına getirir.
Bunları baz alırsam evet kendimce bir yola geldim.
Bundan önce de bahsetmişimdir.Kısaca yeniden değineyim.
Ekmek,aşırı tükettiğim o olmazsa doymam dediğim birşey değil.Ama çocukluğumdan beri her şeyin farklı bir tadını almayı sevdiğim ve buna da uygun bir ortamda büyüdüğüm için,ekmekte de çeşitliliği+yöresel olanları çok sevdim.
Bunu bilen çok kişi bize böyle ekmekler göndermiş,getirmiştir.Ekşi maya mevzusu ise hep aklımda olup,korktuğumdan girişemediğim birşey oldu.
Bir zamanlar Nane ve Limon adlı bloğu olan,şimdi sadece İnstagram hesabında aktif olan Münevver ablaya bahsettiğimde halledersin diyordu sağolsun.Ama yok ben çekinip durdum ne varsa artık..


6 mart 2017'ye kadar bu çekincelerle yürürken,birden zihnimde ne yandıysa mayaya başladım gitti!
O gün bugündür ne bulsam okuyor,ne görsem izliyorum.
Sabırlı ve sebatkar olduğumu söyleyenlere de mevcut olan bu hallerimi ekşi maya sayesinde daha da arttırıp çıtayı yükselttim diyorum.
Her geçen gün daha iyi ekmekler olmaya başladı.
Çavdar,siyez gibi daha zor olan ve çamur bir hamurla yapılan ekmekleri yaparken hüsrana uğradığım oldu.Veya tartine bread denilen tarzda yaptıklarımda da kabarmaktan tutun da iç dokuya kadar zorlandığım çok oldu.
Her koşulda şükür ki yenebilir durumda olup,hatalarla sadece canımı sıktı.
Muhakkak ki hatalarımdan sebep idi ve mayanın da tazeliğinden. 

Şimdi maya 2. yılını önümüzdeki ay dolduracak çok şükür ve zaman içinde bu virüsü benden sebep kapanlar olup maya yapmaya başladılar.
Bu daha da güzel birşey.
Sipariş almaya başladım ve bir sürü güzel insanla da tanışmış olup,başkalarının da tattığı birşeyler yapabilme hayalimin hayata geçtiğini görmüş oldum.

Ekmekle ilgili  söyleyeceklerim bitmez.
Çünkü yaparken bir dolu şey gibi görünenler bir yerden sonra rutine bağlanıyor ve aslında yapmaya başlayan herkese elden gelse bunu gösteririm.Bu hataya ben düştüm siz de düşmeyin diye de demek isterim.Çünkü gözümü korkutanlardan biri olan bu mevzu,şimdi öyle bir kolaylıkla ilerliyor ki ben bile arada şaşırıyorum ve gülüyorum. 

Önümüz ilkbahar ve maya yapmak isteyenler organik tam buğday ununu,temiz kavanozunu,tahta kaşığını ve içme suyunu hazır etsin.Ardından aşağıya ekleyeceğim linklerdeki yazıları muhakkak okusun,hatta defalarca okuyabilir ki ben öyle yaptım.

Başlama hikayem cidden bir anda gelişti.Münevver abla hep yapabilirsin diyordu sağolsun ama ben bir türlü başlayamıyordum.Birgün nasıl bir hal geldiyse herşeyi hazır edip başladım.Ona çok soru sordum.Zamanla bunu yapan çok kişi görüp onlardan da kimisine sorular sormaya başladım ve bugünkü hale gelirken her birine bol bol teşekkür ederim.
Ama işin mimarı olan Münevver ablaya ömür boyu teşekkür borçluyum!
Eklediğim linklerde yazılanlar öyle güzel anlatılmış ki hem aynısını yapmaya gerek duymuyorum,hem de bu denli güzel yapabilir miyim bilemiyorum.Bundan ötürü İnstagram hesabımdan soranlara da bunları attım,buraya da ekledim.
Kendimce birkaç not da ekleyip şimdilik yazıyı bitiriyorum.

1.Sabredin,sabrınızın zevkle örülecek halini emekle bütünleştirince acayip güzel birşey çıkıyor.
2.Nimet ile uğraştığınızı bilerek had bilmeniz gerektiğini,israftan kaçınmayı unutmayın.
3.Artık mayalardan krep,el açması börek yapıp,yaptığınız keklere poğaçalara da katabilecek olduğunuzu unutmayın.Gerektiğinde bunları da bana muhakkak sorun,çekinmeyin.
4.Okuyacağınız linkte başlarken üzüm okuyacaksınız ama ben kullanmadım.Yani şart değil.
5.Mevzunun un+su+emek ile yürüdüğünü görüp,bıkmadan devam etmeye çabalayın.
6.Bol bol okuyup,sorun.

Münevver ablanın tekrar tekrar emeğine sağlık,sağolsun çok güzel anlattığı maya yapımını gün gün alttaki linklerden okuyabilirsiniz.
Yalnız okuyan herkes mayasını yaptığında,ekmekleriyle hemhal olup tavsiye ettiğinde kaynağı muhakkak belirtsin lütfen!
Onun verdiği emeği yok saymayın,ben elçiyim sadece.

1.
https://www.instagram.com/p/pAzFHIgicu/
2.gün
https://www.instagram.com/p/pDWcSLAif2/
3.gün
https://www.instagram.com/p/pF6GCbgifi/
4.gün
https://www.instagram.com/p/pIgiMsAiXJ/
5.gün
https://www.instagram.com/p/pLNPcXAiZM/ 

Mayanız bereketli,ekmeklerinizi tadanlar bol olsun.
Dilerim fotoğraflardaki ekmeklerden daha güzellerini yaparsınız.

Fotoğraflar başlangıç dönemlerimde yaptıklarım ve zaman içinde güzelleştiklerini görmek adına da biraz fazla bıraktım..

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Supangle

Bu tatlıyı ne zaman yesem,yapsam annemin eski evimizin küçük mutfağında gösterdiği çaba hep aklıma gelir. Mikser,blender yok iken süzgeç...